زندگی به سبک ام اس

با ام اس نیز خوشبختم

زندگی به سبک ام اس

با ام اس نیز خوشبختم

سال 93 بیماری MS خود را با لبخند پذیرفتم.
از نظر جسمی هیچ مشکلی ندارم و زندگی شاد و فعالی دارم و با ام اس نیز احساس خوشبختی میکنم.
هفته ای یکبار داروی CinnoVex تزریق میکنم و با هر تزریق یک پست در وبلاگ مینویسم.

هدف من از راه اندازی این وبلاگ معرفی صحیح بیماری ام اس است، آنگونه که واقعیت دارد، نه آنگونه که به اشتباه تصور می شود.
هدف بعدی بیان تجربیات خودم درباره این بیماری است.

آخرین مطالب

CinnoVex 85

دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۵۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به خوانندگان عزیزم


- پرستار می گوید چهار ماهی بود که هر وقت میدیدمش می گفت دیگر CinnoVex تزریق نمی کنم (البته بدون اطلاع پزشک) و حالم خوب است. حالا با مشکل حرکتی در ناحیه پا و یک داروی جدید (ReciGen) که باید هفته ای سه بار تزریق کند بازگشته است. می گوید بسیار هشدار دادم و از او خواستم تزریق را از سر بگیرد و مقاومت نشان ندهد اما توجهی نکرد.

در نگاه اول شاید کار این بیمار بسیار نامعقول به نظر برسد و همه حکم دهند که چوب اشتباه خود را می خورد اما باید بگویم این دیدگاه اشتباه است.

این موقعیت را تصور کنید:

پزشک بعد از بررسی نتایج آزمایشات، بدون هیچ توضیح یا مقدمه چینی به بیمار می گوید، بیماری شما MS است و باید تا آخر عمر درمانی را در پیش بگیرید که صرفا جلوی پیشرفت بیماری را می گیرد و بیماری شما درمان قطعی ندارد. پزشک حتی اطلاعات کافی در اختیار بیمار نمی گذارد، انجمن MS یا سازمان های حمایتی دیگر برای دریافت کمک هزینه دارو و درمان را معرفی نمی کند. خانواده بیمار هیچ مشاوره ای درباره بیماری و نحوه برخورد با بیمار دریافت نمی کند. اکثر پزشکان برای بیماران پرونده پزشکی تشکیل نمی دهند و بیمار در هر مراجعه به پزشک باید ماجرا را از اول تعریف کند.

بیمار درمان را آغاز می کند. داروهای مربوط به سیستم اعصاب عوارض خاص خود را دارند، مانند همین CinnoVex که بعد از تزریق معمولا عوارضی مانند سرماخوردگی از خود نشان می دهد که گاهی خفیف است و گاهی شدید. با توجه به اینکه روحیه افراد با هم متفاوت است، برخی افراد نمی توانند با این عوارض خود را سازگار کنند. در مواردی که عوارض دارو منجر به افسردگی یا اختلالات شدید روحی یا جسمی شود سازگاری سخت تر می شود.

پذیرش بیماری توسط بیمار، اولین مرحله درمان است. یدک کشیدن نام "بیمار خاص" در کشوری که اکثر مردم سرشان در زندگی دیگران است و با زندگی خود بیگانه هستند، دردسرهای خاص خودش را دارد. این مسئله در کنار مشکلات معمول بیماران خاص گاهی پذیرش بیماری را سخت می کند.

البته در بیمارهای مزمن و غیرخاص نیز گاهی بیمار این مرحله را به سختی طی می کند یا حتی بعد از پذیرش بیماری، در پذیرش درمان دچار مشکل می شود. برای مثال، بیماری که فشارخون بالا دارد و همچنان در مقابل رژیم غذایی مناسب مقاومت می کند یا بیمار دیابتی که نمی تواند با تزریق روزانه کنار بیاید و هزاران مثال و بیماری دیگر.

اگر واقع بینانه به ماجرای این دختر جوان نگاه کنیم، او چوب اشتباهات مسئولین بهداشت و درمان کشور را می خورد، چون هیچ راهکار صحیحی برای پذیرش بیماری به بیماران ارائه نمی شود و در ادامه نیز هیچ پیگیری توسط هیچ سازمان یا نهادی در مورد درمان بیمار صورت نمی گیرد. بیمار با یک برچسب "بیماری خاص یا مزمن" تنها می ماند و حمایتی دریافت نمی کند.

در کشورهای توسعه یافته بیماران، پیگیری (یا اصطلاحا Follow up) می شوند و تمامی اقدامات لازم برای بیمار از سوی سازمان و نهادهای مربوطه صورت می گیرد (از جمله مشاوره روانشناسی، ارائه تجهیزات رفاهی،  پیگیری عدم مراجعه بیمار برای درمان و ...). اما در ایران اگر بیمار به دنبال درمان خود نباشد، هیچ پیگیری صورت نمی گیرد.

متاسفانه در ایران حمایت، فقط پرداخت کمک هزینه دارو معنا می شود که گاهی همین کمک ها نیز کافی نیست. البته در این میان برخی از انجمن های MS فعال با برگزاری کلاس های آموزشی و ورزشی و ... سعی در حمایت بیمار دارند که البته محدود به مراکز استان هاست.

بی شک این مطلب در مورد تمامی پزشکان و مسئولین صدق نمی کند، همیشه اقلیتی هستند که برای بهبود وضعیت موجود تلاش می کنند.



- جلوی درب اتاق که میرسم جای خالی تابلوی "درمانگاه MS ام اس" لبخند جا مانده در درمانگاه را بر لبانم باز می گرداند. تلاش پرستار قابل تحسین است، هفته آینده حتما باید از او تشکر کنم.



- تصمیم داشتم این هفته در مورد موضوعی غیر از بیماری و ام اس بنویسم اما با مسئله پیش آمده، نتوانستم به این موضوع نپردازم.


تا سینووکس هشتاد و ششم، ایام به کام

نظرات (۱۷)

سلام، امروز دوشنبه از ظهر چندین بار اومدم وبلاگ تا بالاخره الان دیدم آپ کردین. من هم موافقم که در ایران حمایت آنچنانی از بیماری خاص نمیشه حتی از خوده من که عضو جامعه درمانی هستم. اما در مورد دارو باید بگم هر دارویی عوارض داره حتی استامینوفن. پس نباید سینووکس رو که شروع کردیم سر خود قطع کنیم. دکترم بمن گفت اگر قطع کنی قطعا cis ت تبدیل به ms میشه! تو رو خدا درمان رو ادامه بدید هرچند سخت باشه... بازم تشکر از وبلاگتون که عالیه، خیلی از مطالبتون رو بیش از5 بار خوندم 
پاسخ:
سلام، معمولا عصر یا شب مطلب میزارم چون عصر میرسم خونه، ممنون از همراهیتون.
بله متاسفانه حمایت ها کمه و این باعث این مشکلات میشه.
کاملا موافقم هر دارویی عوارض داره اما عوارض همه داروها انقدر شایع و شدید نیست. البته سینووکس کمترین عوارض رو داره و خداروشکر من مشکل زیادی باهاش ندارم :)
ممنون برای همدلیتون، برای من سختی چندانی نداره، شما که اکثر مطالبم رو خوندید، من از روز اول خیلی راحت با بیماریم کنار اومدم چون بیماری رو هم بخشی از زندگی میدونم.
خواهش میکنم، من از شما ممنونم برای همراهی و پیگیریتون :)

۱۷ فروردين ۹۵ ، ۰۰:۳۹ פֿـانم گــلآب
سلام
روح را نغمه همدرد فتوحی ست عظیم(مصرعی از اخوان ثالث)
ایام به کام شما ایضن.
پاسخ:
علیک سلام
آه، بگذار که داغ دل من تازه شود ... مصرع زیبایی بود
ممنون دوست عزیز :)

اگر هر کسی سر جای خودش می بود و درست کارهاشو انجام میداد کشور گلستان بود ،تو همه ی زمینه ها

قطعا بیشترین آسیب تو این آشفته بازار به افراد دارای شرایط خاص میرسه

از نظر فرهنگی هم که ...

در کل مملکت جالبی داریم!

پاسخ:
بله واقعا گلستان میشد، ان شالله که اون روز برسه :)
از نظر فرهنگی هیچ نگیم بهتره.

با خوندن هر خط بیشتر ایمان آوردم که تو واقعا قوی هستی.... 

امیدوارم این روحیه قوی تا همیشه همراهت بمونه..

و بازم دعا میکنم به زودی درمانی قطعی برای ام اس کشف بشه 

پاسخ:
ممنون گندم بانوی عزیز شما به بنده لطف داری، اکثر بیمارانی که مثل من از نظر جسمی مشکلی ندارن روحیه قوی دارند
اما وقتی بیماری باعث ناتوانی بشه حفظ روحیه خیلی سخته
ممنون، توکل به خدا ، من سعی خودمو میکنم باقیش لطف خداست :)
ان شالله با دعای دل های پاکی مثل دل شما :)
من از7 صب تا 7 شب شیفتم یک روز درمیان:-(
پاسخ:
از نظر من پرستاری واقعا کار سختیه، خسته نباشید :)
اینکه یک روز در میون تعطیل هستین خوبه، از این فرصت برای استراحت استفاده کنید البته اگه مثل من بیش فعال نیستید :)
سلام
خیلی خوبه که با امید و دید مثبت به بیماریتون نگاه کردید و این وبلاگ رو راه انداختین. حتما این اطلاعات و تجربه ها به بقیه کمک میکنه و این انرژی و کارهای مثبت به خودتون هم بازخورد خواهد داشت.
ان شاءالله همیشه سلامت و شاد باشید :)
پاسخ:
سلام
ممنون دوست عزیز، وقتی دیدگاه اطرافیانم و جامعه رو درباره ام اس دیدم، تصمیم گرفتم قدمی برای آگاه سازی جامعه بردارم، حتی اگه این قدم خیلی کوچیک باشه.
ان شالله که مفید باشه، سعی بنده هم بر همینه.
ممنون شما هم همینطور دوست عزیز :)
۱۷ فروردين ۹۵ ، ۱۴:۱۴ کلنگ همساده پسر
اصولا در دوره زمانی ای هستیم که آگاهی کاذب در مصرف دارو یا قطع مصرف ان بیش از ادوار گذشته شده. راه دور نمی روم یکی خود کلنگم. می دانید شاید اگر دارو خانه ها قانون سفت و سخت داشتند دست کم اینقدر این فرهنگ بد مصرف کردن یا سرخود بودن جا نمی افتاد.
امیدوارم ایران و ایرانی ها هم روزی در زمینه بیمه سلامت و درمان پا به پای بهترین خدمات درمانی دنیا به پیش بروند.
پاسخ:
بله متاسفانه این فرهنگ غلط بدجوری تو کشور ما جاافتاده و یکی از مهمترین دلایلش پزشک ها و داروخانه ها هستن.
اگر مردم عوارض این داروها رو میدونستن بجز مواقع ضرروی هیچوقت مصرف نمیکردن، حتی همین مسکن به ظاهر ساده و بی ضرر که در طولانی مدت کلیه ها رو نابود میکنه.
البته موردی که تو این مطلب گفتم معمولا از آگاهی کاذب ناشی نمیشه، از دوره درمان طولانی ناشی میشه که اگه بیمار روحیشو حفظ نکنه ممکنه خسته بشه و دارو رو قطع کنه.
ان شالله که اون روز برسه :)
کلا بحث بیمه و خدمات درمانی و پشتیبانی، مشاوره و آموزش بیماران تو مملکت ما خیلی با اونچه که باید باشه فاصله داره.
خدا رو شکر حداقل می بینیم تلاش بر اینه این فاصله کمتر بشه.
مثلا همین وزیر بهداشت این دوره...
موفق باشید
پاسخ:
بله متاسفانه خیلی فاصله داره.
ان شالله که اینطور باشه و این اوضاع نابسامان کمی ساماندهی بشه.
متشکرم شما هم همینطور :)
یک روز در میان تعطیل نیستم. هرروز یک شیفت دارم و یک روز در میان 2 شیفت:-(
پاسخ:
ببخشید پس من اشتباه متوجه شدم البته مطمئنم شما توان و انرژی این کار رو دارید :)
متاسفانه توی ایران از هیچ نوع بیماری حمایت نمیشه..حتی در خیلی موارد حمایت های مالی هم نمیکنن..
پاسخ:
متاسفانه درسته، البته منظورم از اینکه تو ایران حمایت رو فقط کمک هزینه معنا میکنن این نبود که کمک هزینه به همه تعلق میگیره، منظورم تصور اشتباه بود که دارند و حمایت های دیگه رو اصلا در نظر نمیگیرند.
عظیمی با اشاره lبه اینکه بیماری ام اس در زنان شایعتر است اظهار داشت : مادرانی که lبه بیماری ام اس مبتلا بودند تا سه ماه پیش از بارداری می بایستی دارو مصرف می کردند که نتیجه آخرین تحقیقات نشان داده است که این بیماران می توانند تا یک ماه پیش از بارداری دارو مصرف کنند.

به گفته وی بارداری و ازدواج بیماران ام اس مانعی ندارد و کنترل و روند پیشرفت بیماری آنان با نظارت پزشکان و متخصصان مغز و اعصاب با تجویز دارو های ام اس بسیار کمک می کند .

متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: بیماری ۸۰ درصد از مبتلایان lبه ˈام اسˈ خوش خیم است و آنان به فلج کامل مبتلا نمی شوند و فقط نوع بدخیم این بیماری سبب حمله و پیشرفت بیماری است کهlبه فلج بیماران می انجامد.

وی در باره درمان این بیماری با استفاده از سلول های بنیادی گفت :استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری ام اس در مرحله تحقیقات و مطالعات است و نتیجه آن در آینده مشخص خواهد شد .

عظیمی یاد آور شد : این بیماری بر اثر یک التهاب در مغز و نخاع lبه وجود می‌آید و بسته lبه اینکه کجای عصب را درگیر کند نقاط متفاوتی را دربر می‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت : به تازگی داروی تازه ای به بازار آمده است که توسط سازمان جهانی غذا و دارو آمریکا مورد تایید قرار گرفته است که انجمن ام اس ایران نحوه استفاده و مصرف این دارو را lبه پزشکان و متخصصان آموزش داده شده است .
پاسخ:
ممنون برای این خبر :)
البته تجریبات بیماران ام اس نشون داده این آمار و ارقام خیلی هم دقیق نیست 
اما امیدوارم داروی جدیدی که حتی اسمی هم ازش نبردن! مسیر درمان قطعی رو هموار کنه.
این موضوع خیلی به مسئولین ربطی نداره، یعنی ربط داره ها اما نمی تونن کاریش بکنن.
سهل انگاری تو ذات ما ایرانی هاست، ماها اصولا آدم های بی خیالی هستیم و تا مجبور نباشیم کاری رو انجام نمی دیم.
پاسخ:
قبول دارم ایرانی ها اکثرا آدم های سهل انگاری هستن اما موضوعی که گفتم ارتباطی به بی خیالی و سهل انگاری نداره، در اکثر موارد حتی بیمار عواقب قطع دارو رو میدونه اما از نظر روحی واقعا خسته شده، بخصوص بیماری مثل ام اس که حرف از مصرف دارویی که بیمار میدونه تا آخر عمر همراهشه و در عین حال بیماریش رو درمان نمیکنه و فقط جلوی پیشرفتش رو میگیره. همونطور که گفتم روحیه آدم ها با هم متفاوته و همه نمی تونن بدون حمایت این شرایط رو تحمل کنن.
شاید مورد این دختر جوان بقول شما ناشی از سهل انگاری باشه اما حرف من کلی بود، بیمارانی دیدم که واقعا از نظر روحی کم آوردن و دارو رو قطع کردن و متاسفانه بیماری عود کرده، درسته تعداد این افراد خیلی کمه اما مسئولین اگه بفکر نباشن ممکنه تعداد این افراد بیشتر بشه. سلامتی حق هر انسانیه.
دم شما گرم!!!
یعنی اسطوره وار رفتار می کنید. هم از لحاظ فعالیت و هم از لحاظ ایمان. خدا بیشتر از همیشه کمکتون کنه ان شاء الله.
پاسخ:
ممنون از لطفتون اما چرا اسطوره وار؟ خیلی بیماران مثل من هستن. ممنون دوست عزیز ان شالله خدواند همیشه یار و یاور هممون باشه :)
سلام 
خدا رو شکر که می بینم سرحال هستین و روحیه تون مثه همیشه عالیه ، و متأسفم برای اون دختر خانم که دارو رو قطع کرده و شرایط بدتری براش پیش اومده . 
بله متاسفانه مشکل دو جانبه است ، هم بیماران ( ما آدم ها ) نسبت به سلامتی مون کم لطف هستیم و هم دولت و کادر مربوطه نسبت به این مسائل کم توجه تَر ! 
ان شالله هر کسی از درون خودش شروع کنه . 
پاسخ:
سلام
ممنون دوست عزیزم. بله منم خیلی ناراحت شدم.
موافقم این مشکل معمولا دوطرفه است.
ان شالله :)
نمیدونم نوشتن "به امید روزی که همه چیز بهتر شه " جمله ی درستیه یا نه؟!  انگار ما آدم ها همیشه منتظریم یه کسای دیگه همه چیز رو بهتر کنن درست کنن جمع و جور کنن :| " انشالاه خدا به دستهامون توان به فکرمون مسیر بده تا بتونیم کارها رو در هرجا که هستیم به اندازه ی توانمون رو به راه کنیم "
انشالاه موفق باشین :)
پاسخ:
امید باید داشت و تلاش کرد. متاسفانه اکثر آدم ها منتظر معجزه هستن برای تغییر. ان شالله :)
ممنون دوست عزیز، شما هم همینطور :)
چه وحشتناک . حتی تصورش هم سخته .:(
پاسخ:
وحشتناک؟ موقعیت خیلی وحشتناکی نیست. خیلی سخت میگیرید.
من کامنت گذاشته بودم !!! نیست شده ؟
پاسخ:
خیر، امروز فرصت کردم پاسخ بدم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">